Ochrona oka po zabiegu usunięcia zaćmy

chirurgia zaćmy

Zabieg usunięcia zaćmy naraża operowane oko na szereg zagrożeń płynących z otoczenia. W czasie gojenia się rany pooperacyjnej konieczne jest stosowanie profilaktyki zakażeń i przestrzeganie pewnych zakazów. Stosowanie się do tych zaleceń przyspieszy gojenie się rany.

Stosowanie maści z antybiotykiem

Pacjenci po operacji zaćmy otrzymują w chwili wypisu receptę na maść zawierającą antybiotyk. Taka maść chroni świeżą ranę przed wtargnięciem do świeżo zoperowanego oka bakterii. Po operacji oko jest silnie ukrwione, bakterie mogą łatwo wnikać i namnażać się, powodując zakażenie rany pooperacyjnej. Zawarty w maści antybiotyk odgrywa rolę profilaktyczną, ma zapobiec ewentualnemu zakażeniu. Aplikowanie maści obwarowane jest pewnymi zasadami, których koniecznie należy przestrzegać. Przed zaaplikowaniem maści należy starannie umyć ręce ciepłą wodą i mydłem. Umyte ręce starannie wycieramy jednorazowym, papierowym ręcznikiem. Ręce muszą być osuszone bardzo starannie, na świeżą ranę bardzo niekorzystnie działa nawet najmniejsza ilość wody.

Zakaz moczenia operowanego oka

Przez kilka tygodni od zabiegu oko pozostaje przykryte szczelnym opatrunkiem. Opatrunku nie wolno zdejmować zwłaszcza na czas mycia włosów i twarzy. Woda, która z pozoru jest czysta, może być siedliskiem groźnych bakterii. Zapobieganie wzrostowi ciśnienia Efektem operacji zaćmy może być wzrost ciśnienia wewnątrzgałkowego. Ciśnienie wewnątrzgałkowe odpowiada za prawidłową budowę wnętrza oka, wpływa na prawidłowy kształt gałki. Stąd konieczność stosowania kropli zapobiegający wzrostowi ciśnienia.